קו למשפט

תביעה ייצוגית

כשאדם מרגיש שנעשה לו עוול או שמישהו פשע נגדו, הוא יכול להגיש תביעה נגד אותו אדם. אם מדובר במעשה פלילי, המדינה היא זו שמגישה את התביעה נגד הנאשם. אם נעשה עוול לאדם פרטי אבל אותו עוול הוא משהו שפוגע גם בציבור הרחב או בקבוצה מסוימת של אנשים, יכול אותו אדם להגיש תביעה ייצוגית.

בדרך כלל, מתוקף היותה תביעה באשר לעוול שמשותף לכמות מסוימת של אנשים, תביעה ייצוגית מוגשת בנושאים כלכליים או צרכניים. תביעות ייצוגיות נפוצות הן נגד חברות שמטעות את מגיש התביעה ואת ציבור הקונים כולו באשר למחירים או לתנאי קנייה, או נגד טעות גורפת שנעשתה על ידי חברת אשראי או בנק.

בנוסף, תביעות ייצוגיות יכולות להיות מוגשות בנושאים סביבתיים, חברתיים, ובכל תחום שיש בו נגיעה ציבורית. הגשה של תביעה ייצוגית היא תהליך ארוך ומורכב, אשר נערך בדרך כלל מול חברות גדולות וחזקות עם סוללת עורכי דין מנוסים וקשוחים.

ברוב המקרים, אל מגיש התביעה הייצוגית מצטרפים אנשים נוספים שנפגעו מאותו העוול. אך גם אם בצד התובע יעמדו עשרות אנשים, ואולי אפילו גם בשל כך, יהיה זה בלתי אפשרי להתמודד מול המענה המשפטי המקצועי של החברות הנתבעות.

הגשה של תביעה ייצוגית אינה אפשרית ללא ליווי, מן הרגע הראשון, של עורך דין מומחה בתחום, כיוון שמדובר בתביעות מורכבות מאוד, קשות מאוד ודורשות הבנה גדולה של התחום וניסיון מקצועי ממשי.

שלבי ההגשה של תביעה ייצוגית

  • התובע צריך להוכיח שנעשה לו עוול באופן אישי
  • הוא צריך גם להוכיח שהעוול שנעשה לו נעשה גם לקבוצה גדולה של אנשים מלבדו
  • התביעה צריכה להיות הוגנת ולא מוגזמת, מונעת מרצון אמיתי לתיקון העוול ולא מתוך נקמה או כוונת פרסום – על כך יכריע בית המשפט
  • אם כל התנאים הללו קיימים ולדעת בית המשפט יש סיכוי להצלחת התביעה – התביעה מתקבלת ומתפרסמת גם בעיתונים. משלב זה, כל מי שמרגיש שהוא שותף לאותו עוול שנעשה לתובע, יכול להצטרף לתביעה
  • בסכום הפיצוי, אם יהיה כזה, יתחלקו כל השותפים לתביעה

דוגמאות לתביעות ייצוגיות

  • תביעה ייצוגית נגד סלקום הוגשה במרץ 2008 בטענה שהחברה מחייבת את לקוחותיה על שליחת פירוט שיחות ללא הסכמתם. באוגוסט 2009 אישרה השופטת אסתר שטמר את ניהול הדיון בתביעה כתביעה ייצוגית, ובדצמבר 2011 פסק בית המשפט המחוזי בפתח תקווה לזכותם של התובעים וגזר על סלקום לשלם 22 מליון שקלים.
  • בשנת 2007 הוגשה תביעה ייצוגית כנגד חברת yes, בטענה לשיבושים רבים וגדולים בשידורי החברה במשך חודש שלם. על פי תקנון החברה ישנו הסדר להשבת דמי המנוי ללקוח בתנאים מסוימים, תנאים שלא התקיימו במקרה זה. בנוסף, טענה החברה ונמצא בהמשך כי מקור השיבוש היה קשור לעניין בטחוני, וכי פעלה בכל כוחה לפתרון הבעיה ואף פיצתה את הלקוחות. בית המשפט בראשו של השופט מאיר יפרח החליט על הסכם פשרה.
  • במאי 2012 הוגשה תביעה ייצוגית כנגד חברת ישראכרט. בתביעה, שהוגשה ע"י עו"ד אלדר אדטו, נטען כי לקוחות החברה חווים הפסדים גדולים בגלל כשל אבטחתי של החברה שחושף את נתוני האשראי שלהם לגורמים מסוכנים המשתמשים בהם במרמה. התביעה טוענת כי החברה מודעת לבעיית אבטחת המידע אך לא תיקנה אותה. חברת האשראי טוענת כי כל שימוש בנתוני אשראי שלא על ידי הלקוח עצמו מזוכה על פי חוק הגנת הלקוח. התביעה, על סך 373 מליון שח, עדיין נבחנת על ידי המערכת המשפטית.

עשוי לעניין אתכם

היעדרות מעבודה - זכויות וחובות

מה עדיף-חברה המתמחה במימוש זכויות או עורך דין?